Thursday, June 28, 2018

Aku telah jatuh cinta

Assalamualaikum.  Huhuhu.   Benda yg slalu elak.  Jatuh cinta lagi dengan selebriti luar negara nie.  Cer teka.   Koop pulak kali ni biasanya suka ke pelakon drama jer... Tapi nak buat macam mana?
Mmg cute pulak jejaka nie... Hehehe...suka tengok pulak. Mmg fans dia marah jgk tue.  ELF... Dh lama tahu tentang super junior atau suju . Tapi xpernah nak ambil tahu ahli-ahlinya. Lebih suka tengok drama daripada mendengar lagu.   Baru tahu best pulak lagu mereka ini..  sweet jer. .

Tapi jejaka mana dalam kumpulan ini berjaya mencuri hati ini.  Aduhai.... Xtersangka boleh suka pulak.  Cute sangat... Hahaha.   Mesti dh jadi rutin sekarang ambil tahu tentang jejaka ini selalu.... Sekadar meminati.. xsalahkan....

P/S: jangan pernah mengganggu dan menyusahkan orang itu yang salah. Suka tengok gelagat ...hmm.   Fikir2

Tuesday, May 15, 2018

hari guru ke-8

Alhamdulilah... bersyukur pada Allah SWT...

Dalam tidak saya sedar, masa berlalu begitu pantas.. kini bertemu pula angka 8. Makin hari makin bertambah nombor, seperti membuat saya menyedari semakin hari usiaku semakin bertambah namun bak kata orang, apa ada pada usia. Namun sebagai manusia biasa kita tidak pernah terlepas daripada dugaan dan cubaan hidup. Seharusnya rasa bersyukur itu bukan hanya dari mulut sahaja haruslah juga disusuli dengan perbuatan kita sebagai bukti kita rasa bersyukur dengan segala nikmat yang Allah SWT pinjamkan terutama sekali nafas yang kita ada sekarang. Jika nikmat ini diambil semula, ketahuilah kita bukan siapa-siapa di muka bumi Allah ini...

Salam sayang daripada insan kepada insan...

Lelah dan letih tidak dapat saya gambarkan namun hati gembira kerana memberikan bakti buat nusa dan bangsa... pemikiran masyarakat ("Kau ingat cikgu jer ke sibuk") Salah satu ayat yang saya sebagai guru terpaksa hadam dan memujuk diri tidak siapa rasa dan tahu kerjanya guru lagipun setiap pekerjaan semuanya sibuk namun pemberat yang berbeza (Jangan cepat menjatuhkan hukum pada orang)

IMBAS KEMBALI

Kenangan lucu yang menerjah di kotak pemikiran ini, lucunya saat saya mengumumkan bahawa saya tidak akan kembali ke sekolah setelah tamat tingkatan 5. Namun sehingga hari saya bersara, saya akan tetap ke sekolah.

Umur17 tahun;

Emak : dah nak pergi sekolah ke?
Saya: Ya, mak nak pi dah... (bahasa anak jati PENANG)
Emak : Pi sekolah belajar rajin-rajin dan dengar kata guru
Saya : Baik Mak.. Bye

Umur Semasa ...

Emak: Awai hang keluar?
Saya: Hehe,nak pi sekolah la
Emak: Hang pi sekolah pi elok-elok ya, pi mengajar elok-elok jangan marah budak
Saya:???? Baik Mak...

Sentiasa ada amanat-amanat ibu buat anak... sampai bila nak pi sekolah?? hahaha... usikan nakal keluarga dan kawan-kawan. Namun inilah yang paling buat saya bahagia kini.

ISU SEBENAR : Tarikh keramat 16 Mei

Kami guru-guru bukan minta dihargai cukuplah sekadar sedikit menghormati dan saling berusaha yang terbaik untuk anak-anak didik kami bakal  pemimpin masa hadapan. Alhamdulilah memang bersyukur sambutan tetap dibuat di sekolah walaupun bukan pada tarikh keramat hari guru. Permintaan kami bukan tidak pergi ke sekolah, namun kami berharap hari guru biarlah pada tarikh keramat supaya perasaan dan suasana hari guru terasa dan sentiasa terpahat dihati kami. Biarlah kekadang ada istilah guru syok sendiri sambut hari guru. Perkara inilah merupakan cara kami para guru mengurangkan tekanan dan bergembira sehari bersama rakan-rakan sekerja yang lain bersama anak-anak didik kami. Saya memang tahu mereka memang ada banyak program di pelbagai peringkat baik sekolah ataupun jabatan. Namun perasaan hari guru yang disambut pada tarikh keramat ini dan hari guru yang disambut pada hari lain cukup berbeza dan semangat serta motivasi kepada guru sampai dengan cara berbeza. Sentiasa memasang angan-angan walaupun angan-angan pelaminku musnah (hehe)...

Sentiasa menurut perintah, kami para guru tidak akan membantah dahulu, kini dan selamannya, sentiasa terus menyokong dan berusaha terbaik terhadap bidang kerja kami sebagai guru Malaysia.

#kamigurumalaysia#
#sayasayangdirisaya#




kita semua rakyat Malaysia

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


buat aku menulis semula tatkala rindu bertandang... lama sudah kutinggalkan zaman penulisan...

cerita hari ini berdasarkan pengalaman dan juga kata-kata yang sering kali menjadi halwa telinga namun kenapa kekadang rasa pedih menusuk ke hati...

KITA ANAK MALAYSIA

lahirnya kita di bumi Malaysia, hidup kita sedari kecil dengan pelbagai bangsa dan cinta kita kepada negara ... namun masih lagi ada yang berani berkata-kata tentang isu sensitif berkaitan agama dan bangsa...

bangunlah anak Malaysia seketika lagi detik berlalu bertemulah kita dengan tahun 2020. Namun kita masih di tahap pemikiran yang tidak matang. Kata-kata lebih tajam daripada sebilah pedang. bijaklah berkata-kata , paling tidak haruslah berfikir sebelum berkata...

sama-sama kita menyokong anak-anak Malaysia melahirkan negara yang berjaya dan sentiasa mempunyai perasaan cinta akan negara. Bersatu teguh bercerai roboh, sama-sama kita berganding bahu, janganlah lagi dilihat sejarah silam, bersatulah hati walaupun kita tetap berbeza namun kita semua sayangkan Malaysia dan KITA ANAK MALAYSIA...


#sayasayangdirisaya#

Wednesday, May 17, 2017

Hari guru yang ke - 7

Assalammualaikum,
Keseronokan tahun ini kurang jugak sebab disambut lewat daripada 16 Mei. Kekadang pelajar tidak ingat pun bila hari guru yang sebenar sehinggakan ada yang lupa...bekas pelajar, kawan-kawan dan keluarga sentiasa ingat untuk ucapkan selamat hari guru. Biasanya diriku jua sentiasa menanti hari guru lebih daripada hari lahirku sendiri. Makin lama makin mendalam kasihku dalam bidang perguruan namun banyak sangat cabaran yang memerlukan kita sentiasa positif. Peristiwa yang tak dapat kulupakan pada 16 mei 2017. Banyak ucapan tahun ini daripada pelajar sekolah smk hamid khan. Alhamdulilah... Aku bukan dalam kalangan guru favoret pun...almaklum banyak kelemahan aku sendiri yang masih kena perbaiki. Tapi hadiah yang xpernah akan aku lupakan ialah pelajar membiarkan aku tunggu 15 minit diluar kelas. Terasa terharu, sedih dan teramat sukar untuk aku ucapkan. Terima kasih atas layanan kamu mungkin memang selayaknya dibalas begitukan. Kurangnya adab dan didikan tatatertib mungkin kejadian ini berlaku. Marah!!! Mungkin pada masa itu, tak sesiapa memahami...cukuplah andai kuluahkan dan iktibarnya...doa yang terbaik untuk anak-anak didikku walaupun mereka tak anggap kita siapa-siapa. Terasa...kena simpan dalam-dalam selagi ku bekerja untuk anak-anak murid. Semoga hati terus kuat melupakan dan meneruskan perjuangan dan langkah kaki yang kian lemah. Ku tahu... Tenagaku makin lemah kerana keletihan yang ku alami... Semoga diberi kesempatan menghabiskan tahun ini dengan berbakti buat anak didik di sini. Nanti ku akan teruskan perjalananku dengan merantau ke tempat yang belum ku jelajahi.

Tuesday, March 7, 2017

Hari lahirku

Assalammualaikum...alhamdulilah... Dh bertambah usia...hehehe...

Terima kasih kepada yang ucap selamat, keluarga, kengkawan dan anak2 didik...sesungguhnya tahun ini ada sedikit kelaianan...

Saya biasa lebih sambut hari guru daripada hari lahir sendiri...tp tahun ini...anak2 didik saya mengubah situasi..

Peristiwa yang tak mungkin akan hilang dari memori kecuali ada yg curi kad memorilah...hehehe..  bermula soalan ringkas anak2 ini...aku ibu kepada 5 visionary tahun ini.byk keperluan dan kehendak keadaan aku kena penuhi. Sesungguhnya... Kekurangan dan tidak mampu itu...sentiasa kerisauan dalam hati... Cuma aku harap yang baik2 dan ada keajaiban berlaku buat anak2 ini. Semoga Allah SWT memberi keberkatan dalam usaha mereka...

1 mac: Tanpa aku sedar, pagi itu ada plkr yg sama tarikh lahir bgtau bw hp...aku minta tidak bw hp dalam kelas... Dia bg hint mereka akan sambut birthday kami hr ini.  Dalam muka ketidakpercayaan aku biar sahaja.anggapan aku david mungkin sahaja akn smbt dgn kwn2 dia. Tak terjangkau perancgn mereka begitu mantap...5 minit sebelum aku masuk kelas...seorang pljr baharu pindah pei yin datang beritahu...pei ling dan yee teng bergaduh.   Perasaan pelik aku dtg...mustahillah...tapi aku turun jgk...sedangkan di bilik guru masa itu ada aktiviti pot luck.. Bila aku turun sungguh aku terkejut...dua kawan baik itu menarik muka dan tinggi suara bergaduh..dlm situasi itu aku cuba bertanya dan cuba mendamaikan mereka...bila ada adegan menangis...sungguh luruh hati aku...risau peljar2 target lulus aku ini bermasalah... Huhu.. Aku yg risau itu, tak mampu nk pujuk...aku hampir minta mereka ke b&k agar hubungan mereka dipulihkan...tiba tiba lampu kelas gelap cerah gelap cerah...bila aku nak marah nampak mereka faris dan sean di belakang dgn kek yg lilin dinyalakan...huhuhu terharu...hampir menangis...kali terakhir kejutan birthday aku masa di upsi...mereka bt xingat sebenarnya sebelum 10minit berakhir tarikh 6 mac aku dikejutkan dengan kek... Tahun 2009 ... Hahaaha...dh brapa tahun pulak kini aku dapat satu lagi kejutan hg aku xpernah jangka...tambahan pulak daripada anak2 bertuah ini...dalam keadaan tangan aku terketar2 kerana terkejut aku bertanya yang bergaduh...waaa ternyata mereka hebat dalam lakonan mampu buat aku terpedaya...hahha... Akhirnya...terima kasih bagi ingatan terbaik buat cikgu...kekdg cikgu cuba bt yg terbaik buat anak2 didik tanpa sedar mungkin ada yg terasa hati... Hehehe

Terima kasih sambutan kejutan yg terlalu awal pada 1 mac...5 hr sebelum hari lahir...pertama kali dalam sejarah hidup saya...ingatan terindah yg tak mungkin cikgu lupakan....

Kelmarin 6 mac...ramai beri ucapan....terima kasih ucapan pun sudah lebih memadai kerana hati ini cukup2 terharu atas ingatan anda semua..tanpa perlu hadiah mahal...tanda ingatan itu yang sebenarnya paling mahal dan berharga...

Terima kasih dan terima kasih ucapan ini takkan pernah berhenti dan takkan pernah buat saya rasa penat...
Semoga anak2 ini diberi kejayaan dalam kehidupan mereka... Aamiiin...

Thursday, February 23, 2017

Masa itu emas

Assalammualaikum...rasanya sudah lama benar tangan ini tidak menulis sesuatu... Benarkan masa itu emas? Sesungguhnya buat saya...masa sekarang berlalu dengan pantas...perkara yang sedih akan berlalu pergi ... Perkara yang gembira akan berganti sedih.   Lumrah alam ..itulah kehidupan...

Masa... Sungguh cepat berlalu, kadang tidak sempat kita habiskan sesuatu perkara datang lagi perkara lain. Sabarlah hati...kejarlah masa... Pastikan rehat mencukupi...

Salam sayang...

Semakin menghampiri 2020...

Wednesday, July 22, 2015

manusia yang berkepentingan pada diri sendiri

Assalammualaikum,

sebelum saya berbicara saya memohon maaf kepada insan-insan yang bakal terasa dengan apa yang saya katakan. saya berharap anda berubah dan bukannya kritikan ini menghina namun sebaliknya setiap kritikan bagi membina sesuatu yang lebih baik. Saya sendiri tak pernah sempurna dan saya tahu tak ada orang yang sempurna namun kita sentiasa perlu berusaha untuk jadi yang terbaik. ada beberapa perkara bukan saja ingatan kepada orang lain namun kepada diri saya sendiri. saya akan cuba rahsiakan beberapa nama sebenar agar segala teguran adalah untuk kebaikan kita bersama... mohon maaf dan semoga kita semua dipermudahkan urusan.

perkara yang biasa manusia lakukan kadang-kadang tanpa mereka merelakan ataupun tanpa sebarang perasaan bersalah terhadap orang lain... hehe

1. ruangan parking kereta/motosikal - percaya atau tidak kita semua memang mementingkan diri sendiri. betul tak. kadang-kadang kalau di kawasan flat, macam tempat saya tinggal. flat kos rendah di pulau pinang. Betapa manusia itu busuk sangat hatinya. mungkin baru 3 bulan saya di sini dan saya terpaksa akui betapa marahnya melihat manusia yang bertopengkan syaitan hadapan kita baik sangat-sangat namun di belakang kita tak tahulah apa yang berlaku. tempat parking kereta letak bunga, letak motosikal, letak segala macam-macam. bila kita ikut dan letak juga sesuatu barang. boleh sahaja mereka ubah. bila dah bosan saya akui saya lebih rela parking lebih jauh daripada rumah kerana sangat malas berebut. Apatah lagi lihat wajah manusia-manusia ini yang hanya tahu menjeling daripada mengucap syukur dengan rezeki yang ada. Tempat kita parking baik motosikal atau kereta ada sahaja insan yang tiada perasaan baling sampah dari atas ke kereta atau letak sampah dan lumur sampah pada kenderaan kita. sungguh sakit hati aku lihat manusia yang busuk hati ini. paling aku tidak tahu bila kita buat yang sama kita dimarah dan dimaki. bila mereka buat semua boleh... manusia yang penting diri...di dunia mungkin luas untuk anda. fikirkan di kubur nanti adakah anda pasti ia akan seluas-luasnya jika anda masih teruskan sikap begini.

cadangan langkah atasi: 1.  boleh tak ada pemantauan daripada pihak berwajib, kalau betul nak booking tempat,cadangkan sewaan dan tulis nombor plat kereta ia lebih berbalaoi pada semua orang daripada setiap kali bergaduh ayat yang bosan didengar "aku beli rumah kat sini, hang tu dok sewa ja jangan banyak cakap"
ingat ya beli la apa kamu nak mungkin kamu rasa barang yang kamu beli itu milik kamu, semua salah memang kamu miliki barang itu tapi barang itu tetap Allah yang bagi. bersyukurlah jangan terlalu tamak. 2. selain itu, tolonglah cari satu ruangan khas untuk buat tempat parking yang lebih banyak dan boleh menampung kenderaan yang ada. memang sini rumah kos rendah tapi kereta sekarang dah jadi satu keperluan memang semua orang cuba pentingkan diri untuk keselesaan.mungkin 10 tahun dahulu motosikal lebih banyak digunakan daripada kereta kan... fikir-fikirlah sampai bila kita perlu berebut untuk parking... bila mati semuanya akan dihitungkan secara adil. ingat warga flat H yang saya tinggal, saya tak marah sangat tapi kecewa. ada gambar yang saya ambil namun saya memang tidak akan masukkan kerana saya mahu semua orang berfikir berbanding saling menyalahkan. pernah saya lihat teknologi jepun walaupun kekadang faktor tanah yang berbeza tapi ada perkara yang boleh kita ambil daripada teknologi mereka.

2. harta pusaka -adik beradik - kalau tak salah saya hampir semua orang alami masalah yang sama. ingatlah uruskan harta pusaka sebaik-baiknya dan rujuklah ustaz dan ustazah sebelum kita beri pendapat atau buat sebarang keputusan. kadangkala sesuatu yang berlaku boleh menyebabkan hubungan bersama ahli keluarga yang lain akan berpecah. mungkin sampai putus hubungan. sayangkan sebab kita tahu hubungan sesama umat islam pun dianggap bersaudara inikan pula adik beradik. saya pernah lihat dan dengar hanya kerana iri hati, marah dan sedih . sanggup menggunakan cara halus untuk hapuskan adik beradik sendiri, untuk gangguan terhadap orang lain. percayalah anda bebas di dunia, tapi anda jangan lupa Allah tahu semuanya walaupun niat yang terdetik dihati kita. mungkin ada yang caci maki saya tapi saya nak ingatkan jangan keluarkan dialog " gila duit laa tue" secara sebarangan. setiap orang berfikir sebelum buat keputusan. pepatah ada mengatakan orang tamak selalu rugi, namun saya masih tak nampak... huhu salah saya yang percayakan pepatah atau salah sebab pepatah ini memang tak sesuai. bukan saya doakan tidak baik. tapi keadilan yang semakin menipis dalam kalangan masyarakat membuatkan sesuatu perkara terjadi. Semua orang ada kepentingan sendiri....

langkah atasi: 1. adik beradik -semoga kita saling ambil berat bersama
2. doa keluarga kita sejahtera
3. jangan beli harta banyak-banyak -kalau kita mati orang berebut roh kita jugak tak tenang
4. beli terus letak nama seorang ja
5 ataupun lahirkan seorang anak saja, pak saudara pun seorang sahaja jadi lagi mudah dan tidak ada perebutan...

3. bab cuti semasa bekerja -tidak kisahla kerja apa??? - tolonglah fikir orang lain sebelum kita buat keputusan, semua orang kalau boleh nak lebih cuti sama macam kita. ini memang tak adil sangat tidak adil bebankan orang lain hanya untuk kepentingan diri yang hanya ingin bersuka-suka dengan ahli keluarga sendiri, lainlah kalau kita memerlukan cuti rehat sebagai hal kecemasan dan dirancang lebih awal dan tidak susahkan pihak lain. Ada pulak situasi sanggup ambil mc hanya sekadar perancangan nak cuti lebih. hati-hati anda sendiri meminta doa untuk sakit, jangan sampai Allah ambil balik rezeki sihat anda. niat anda baik, baiklah dan tenang kehidupan, kalau sebaliknya anda tanggung sendiri ya. orang lain sabar mungkin bila sampai satu tahap marah, mungkin mereka jugak akan ikut langkah salah ini.

langkah atasi: 1. tolonglah berhenti kerja atau cari kerja yang sesuai dengan permintaan cuti anda
2. bekerja sendiri atau buat bisnes dari rumah, senang bila anda nak cuti

peringatan ini untuk kita semua. Agar kita tidak akan lakukan tindakan yang salah dan mungkin kita akan sesalkan kemudian hari, oklah saya akan sambung kerja sendiri dahulu sebelum bertambah masalah lain. novel terbaru saya akan saya garap setiap hari sabtu dan ahad. InsyaAllah saya akan usahakan secepat mungkin kerana menulis adalah minat saya.

terima kasih