Thursday, April 7, 2011

Muhasabah diri

Assalamualaikum... entahlah tak tahu saya ada atau tidak pembaca kerana di blog saya nie jarang betul ada komen... namun saya sekadar berkomgsi cerita...disini saya tekankan tiada tanda mengata atau mengkritik ia sekadar berkongsi cerita agar kita sama2 memperbaiki diri agar menjadi insan yang lebih baiklagi pada masa akan datang... banyak perkara yang saya lalui...alhamdulilah sudah hampir 5 bulan saya bekerja di bumi kenyalang bumi Sarawak... walaupun saya anak jati pulau mutiara namun tidak menghalang saya untuk berbakti dimana2 saja dibumi Malaysia... salam muhibbah... pertama sekali saya disini, saya tidak diberi peransang oleh orang atas tempat saya bekerja...kekdg saya terkilan kerana hanya kaum ibu spt kami seperti dianaktirikan...namun saya percaya tidak semuanya terburuk ttg org teratas sek kami...kerana setiap manusia mana ada yang sempurna... seorg insan yg sgt dedikasi dan komited terhadap segala bidang tugas namun beliau alpa akan kebajikan para guru walaupun beliau sering kali menekankan perkara yang sama... kekdg sebagai seorg guru baru saya amat terasa dgn apa yg diperkatakan kerana kami baru utk membiasakan cara yang terbaik dan mengasah kemahiran diri agar dapat membimbing para pelajar... adakah kita semua telah lupa, pelajar sekarang bukan lagi seperti dahulu, kalau dimarah diam dan renung kembali kesalahan diri... pada pada hari ini kebanyakkan kalau guru menegur mereka seolah-olah memperlihatkan yang mereka hebat dan segala-galanya salah guru... ada sudah berani melawan guru.... lihatkah budaya sekolah pada masa kini...semua sekolah yang saya pergi hampir saja sama... namun hukuman tidak boleh dijalankan...ini menyebabkan pelajar tidak lagi hormat pada para guru...sebilangan besar peljar dimana2 sek sekarang, lebih gema ke sekolah datang ke sekolah semata-mata utk bertemu teman bukannya mencari ilmu... tabahlah wahai para guru sekalian dalam mendidik dan memupuk semangat cintakan ilmu pada diri mereka...kitalah penggerak jiwa muda remaja.... gunakan apa saja cara utk mendapatkan perhatian pelajar namun gunakan secara berfikiran waras...apa yg kita pelajari gunakan secara terbaik agar dapat memberi manfaat kepada smua org.... salam ukhwah

No comments: