Wednesday, September 7, 2011

FORGIVE AND FORGET

    Apa yang ada faham dengan dua perkataan yang dipinjamkan daripada Bahasa Inggeris. Ia bukan hanya sesuka sahaja saya guna. Ia adalah kemahiran yang perlu setiap warga pendidik sekarang terapkan pada diri. Kalau dulu pelajar perlu mengikut kata guru kini guru kena menarik perhatian pelajar agar tekun dan selesa belajar di dalam kelas semasa proses pembelajaran dan pengajaran sedang berlangsung.
    Hendak atau tidak cabaran dunia pendidikan sekarang menuntut beberapa perubahan agar sentiasa dapat memberi motivasi dan semangat kepada para pelajar agar mencintai dunia ilmu pengetahuan. Siapa kita untuk melawan takdir Illahi andai kata kita perlu marah dan tegur sikap pelajar haruslah kita berbuat demikian dengan cara berhemah. Bak kata orang tua "kita manusia biasa gak ada hati dan perasaan" betul itu mmg tidak saya nafikan kekadang dalam jiwa saya juga memberontak dengan kalimah ayat yang sama macam orang lain. Namun kita perlu kuatkan diri dan tabahkan hati. Sekali terjebak dengan bidang pendidikan kita harus berusaha agar insan yang kita belai, didik dengan kasih sayang akan menjadi insan yang dapat membantu meningkatkan mobiliti kepada negara.
     Kekadang dalam emosi marah kita sebagai manusia biasa sering alpa akan batasan setiap perkara yang kita patut dan tidak patut kita lakukan. Ingat jika kita berbuat kesalahan segeralah kita meminta maaf. Bak kata pepatah melayu lagi "Manusia mana sempurna yang tidak melakukan kesalahan" cuma janganlah kita sebagai manusia dah tahu akan kesalahan diri dan masih juga mengulang kesalahan yang sama.
   Seperti yang saya kata tadi "meminta maaf" tidak semua orang berani meminta maaf atau mengaku kesalahan dirinya sendiri. Kenapa??? Ego ... ya betul manusia masih lagi mengekalkan keegoaan diri berbanding dosanya pada Allah SWT. Kenapa kita sebagai manusia harus sombong sama juga kita disisi Allah SWT kelak. yang kaya mati tetap tinggalkan harta didunia... apa lagi beza yang ada.
    Meminta maaf biarlah dari hati yang tulus ikhlas segalanya akan menjadi mudah. Segeralah meminta maaf jika kita berbuat salah tidak perlulah pertikaikan jawatan kita, umur kita ataupun siapa yang salah. Ingat pepatah "Mengalah bukan bererti kita kalah" dalam sesuatu hubungan persahabatan, persaudaraan saling berterus terang mengenai kesalah setiap orang atau perbincangan jika ada masalah mmg dituntut dalam Islam. Kita sebagai umat Islam igt haruslah mengeratkan hubungan silahturrahim sesama saudara.
   Forget pula kan... yelah jika dah ada org minta maaf kenalah kita maafkan dan jangan simpan dendam. Ingat kita bukan Nabi SAW yang pemaaf namun kita dituntut mengikut sunnah agar sentiasa mengekalkan persaudaraan jika bergaduh sekalipun janganlah kita tidak bercakap lebih dari 3 hari. Mudah saja jika ada marah atau susah utk lupakan sesuatu perkara luahkan saja masalah anda kepada orang yang berkenaan supaya sedikit sebanyak dia tahu apa masalah yang ada dalam dirinya mungkin dia akan mengubah dirinya agar menjadi yang lebih baik dan memperbaiki kesalahan diri... Kita bukan Malaikat tapi kita harus sentiasa belajar daripada kesilapan yang kita lakukan barulah kita dapat menimba pengalaman dalam kehidupan. mmg sukar memaafkan orang lain. Sekurang-kurangnya haruslah berterus terang dengan apa yang kita hendak. Agar orang jelas dengan sikap kita. Kalau marah berilah tahu kenapa, agar orang lain tahu apa masalah dan kekdg kita leka dgn keadaan sekeliling kerana terlalu sibuk dengan urusan dunia dan urusan Akhirat...

p/s: semoga kita semua mempunyai hati yang ikhlas dalam meminta maaf mahupun memaafkan diri seseorang. Kita semua manusia biasa biasa lakukan kesalahan. Namun ia boleh berubah jika kita berusaha bersama. Musyawarah adalah jalan terbaik yang pernah Islam berikan kepada umat manusia dalam meleraikan sebarang kesulitan sesuatu keadaan. Kita yakinlah sesuatu yang terjadi pasti ada hikmahnya...

salam sayang,
moga kita semua dapat mewujudkan tali persaudaan Islam yang teguh dan tidak dapat ditembusi oleh mana2 orang kafir...

No comments: