Sunday, September 18, 2011

sharing is caring... it about my love

salam... hari nie saya tak nak bercerita bak kata orang tua berdiam adalah lebih baik daripada mengeluarkan kata-kata yang boleh menyebabkan orang membenci kita... biarlah andai kita tak bersama sentiasa namun doaku sentiasa bersamamu... hehe

entri utk intro pasti mengelirukan semua yang membaca opsss ada yang nak baca ke blog saya nie... takpelah yang penting saya memang selalu membaca... hehe

oklah hari saya cuma nak beri huraian terhadap satu lagi buku yang saya baru habis baca... dipinjam daripada kak sha... terima kasih arigato ogaizamas... sedap citer nie... tajuknya "Doa seorang guru & 68 kisah teladan"

emm mulanya igt semua cerita ttg guru ...secara ringkasnya buku ini adalah coretan kisah-kisah yang telah terjadi pada zaman Rasulullah di mana kita dapat mengambil iktibar utk setiap kejadian yang berlaku... seronok sgt buku ni... sampaikan bila keluar rumah masih teringat2 criter dan tak sabar nak sambung membaca...alhamdulilah seminggu lebih saya dah habis membaca...almaklum kekurangan masa sebenarnya...haha

segala cerita mengenai tokoh ilmiah dan sahabat-sahabat Rasulullah yang telah mati shahid ketika berperang di zaman dahulu...betapa indahnya perjuangan di dalam islam...sekarang lihatlah dunia...tiada kemampuan membantu sesama rakyat islam...betapa kita ditindas...insyaAllah berdoalah agar negara islam akan sentiasa kukuh dan orang islam sendiri diberi hidayah.... aminnn....

ada beberapa petikan teks yang saya akan masukkan utk simpanan dan yang saya rasa berguna utk kita kongsi bersama... insyaAllah setakat sini saja coretan saya....

penulis buku: mohd najib iskandar
harga:rm10.00

petikan kata-kata:

Berdoalah kepadaKu, nescaya Kukabulkan doamu (al-mukmin:60)
namun jika doa tak termakbul mungkin kerana hati tertutup oleh sepuluh perkara:
1. mengaku beriman, tetapi enggan memenuhi hak-hakNya.
2. suka membaca Al-Quran, tetapi tak amalkan isinya
3.tahu syaitan musuh, tetapi masih menyetujui ajakannya
4. mengaku umat Muhammad SAW, tetapi tidak mengamalkan sunahnya
5. mendambakan syurga tetapi tidak mengerjakan amalan yg dapat memasukkan kita ke syurga
6.mahu selamat dari neraka,tetapi masih melakukan perbuatan yang menyebabkan masuk neraka
7.tahu maut itu sesuatu yang pasti tetapi tidak menyediakan bekalan-bekalannya
8.gemar meneliti aib orang lain tetapi aib diri sendiri tidak dikaji
9.makan dan minum segala pemberian Tuhan, tetapi tidak pernah mensyukuriNya
10.biasa memakamkan jenazah teman-teman kalian, tetapi tidak pernah mengambil pengajaran dari pemakaman  itu.


satu lagi yang saya suka untuk berkongsi mengenai: 4tabiat yang manusia sering lalai
1. kepada org yang ditimpa kesedihan, mereka tidak mengucapkan
"Tidak ada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang zalim" (al-Anbiya:8)
2. kepada orang yang ketakutan, mereka tidak mengucapkan:
"cukuplah Allah sebagai pelindung kami sedangkan Allah adalah sebaik-baik pelindung"
(Ali Imran:174)
3.kepada orang yang menghadapi tipu daya, mereka tidak mengucapkan:
"Dan aku menyerahkan segala urusanku kepada Allah"
(Al-Mukmin:44)
4.kepada orang yang menginginkan sesuatu, mereka tidak mengucapkan:
"MasyaAllah, tidak ada kekuatan kecuali dengan Allah" (Al-Kahfi:39)

p/s: wassalam...

No comments: