Friday, January 21, 2011

kehidupan dikelas-kelas

salam...
memang resminya cikgu perlu mengajar dengan sabar...tiada guna aku marah...perkara yg sama tetap akan berlaku baik saja aku ajar dan diamkan kelas...huhu...memang cabaran sangat...

kelas 4 jasmine:
tau tak tiba2 aku terpaksa mengantikan menjadi guru kelas 4 jasmine...aku yang perlu mengajar bahasa malaysia dalam 6 waktu seminggu memang akan sentiasa berjumpa dengan mereka. tau tak kelas nie sekarang ada 20 orang pelajar...mungkin akan ada pertambahan kelas dan akan ada yang keluar... tahu tak tentang pelajar kelas aku ada 2 org yang agak sedikit gedik...aduhai penat melayan klu marah mereka akan protes pada guru cara sekarang kita hanya boleh menyindir sahaja tapi dihati hanya ingin menjadikan mereka peljar yang mmpu berdikari dan belajar dgn bersungguh-sngguh...agak susah untuk dikawal lagi... tabah sajalah... ada pulak seorg pelajar lelaki yg sangat suka mencabar aku...tapi namanya membuatkan aku teringat zaman aku meniti remaja diusia 18 tahun...ketika aku menyertai PLKN di negeri perlis ....(UiTM Arau Perlis dan kem tasik melati...)...namanya sangat indah..."rizal" yang aku kini masih teringat...opss...hanya kekadang teringat kenangan lamakan.... aduhai dah aku lari tajuk...hehe...tau tak budak kelas aku yg punya nama seperti org yang aku admires... dia sgt suka tidur dan tidak rajin membuat keje latihan...dia suka2 nak buat...jer...itu buat aku marah...dan dia sgt suka melawan...tapi baru2 ini aku gunakan cara menyindir tidak lagi kekerasan...barulah dapat dikawal seketika kelas yang ada...cuma rasanya aku kena cari rotan lepas nie...utk biarkan pelajar tidak berkeras dengan aku dan senang untuk didiamkan... cabaran kan kalau kelas istimewa nie... dan buat pengetahuan semua aku masih mencari cara yang sesuai untuk mengajar mereka pandai berbahasa melayu sedangkan aku selalu jugak merojakkan bahasaku... aduhai...ubah diri baru ubah pelajr...tau kan terdapat 5 orang pelajar kelas aku yang kurang skit membaca...sabar jelah...pelan2 bawa sampan...wlpn lambat sampai ke mudik namun tetap habiskan perjalanan...klu berhenti ditepian pasti akn tenggelam mereka didalamnya...

kelas 4 Gandaria...
ini bukan kelas aku, aku mengajar bahasa melayu 6 masa...aduhai cabaran kelas nie sangat bising...mengganggu kawan2 lain satu lagi cabaran kelas nie ada 36 orang pelajar...bayangkanlah ramainya pelajar gurunya seorng...terpaksa menggunakan sedikit kekerasan suara sahaja... tapi kekadang dengan kelas ini aku bermain layang layang...sekejap marah dan sekejap aku kurangkan suara...penat dan sakit dada kalau lepas masuk kelas ini...banyak juga yang tidak mahu belajar... ...apa yang penting guru mengajar pelajr belajar... sangat bijak cara ini...sangat susah hendak mencari pelajar yang benar2 ingin belajar...aduhai...mungkin kelas2 ini akan membuat kerja dalam keadaan bising... pelajar2 ini terpaksa diberi latihan sntiasa... spy dapat disenyapkan... pandang dan jeling jer...pasti ada jugak antara mereka yang diam...

kelas 4Engkabang
kelas ini pun sama jugak bising bila kena pada masanya... huhu tekanan tul hidup nie... nak wat camnala...kewajipan atau tanggungjawab...pelajar perlu dibimbing dan dibentuk... kelas nie pun kekadang terpaksa menggunakan kekerasan suara untuk menarik perhatian pelajar...segalanya agak mudah sekiranya pelajar amat minat untuk belajar...susah jugak untuk menjadi guru berbanding menjadi pelajar...aku perlu belajar untuk mengajar supaya pelajar memahami apa yang penting utk diulangkaji...

setakat ini je kot coretan saya...opss minggu depan dah mula latihan rumah sukan...all the best for all perople here...hehe

No comments: