Thursday, July 2, 2020

hak kebebasan

Assalamualaikum ...

Penulisan ini berdasarkan pengalaman sendiri dan sekadar perkongsian nasihat yang ingin aku sematkan dalam hati buat menempuh hari mendatang. Motivasi untuk diri sendiri untuk terus berjuang di bumi Allah ini.

Lama sudah tangan ini tidak menulis.. makin berkarat sudah otak untuk bermadah...

HAK KEBEBASAN

_kita berhak memilih... sesiapapun yang bakal menjadi teman hidupmu malahan apapun mahumu ...
_kita berhak bahagia .. dengan siapapun/apapun pilihan kita, asalkan letakkan syukur bersama
_kita berhak buat keputusan... buatlah apa pun keputusan kita, tiada siapa boleh memaksa


namun terkadang ada sedikit perkara yang menyebabkan kita terpaksa berfikir banyak kali sebelum membuat sebarang keputusan, perlu menjaga hati banyak pihak...

SITUASI 1:

A: kenapa hang tak kawin lagi nie, memilih sangat kot
B: bila hang nak kawin, dah bau nasi minyak dah nie
C: jangan la memilih sangat, cepat-cepatlah kawin

ayat yang sentiasaku dengar. Namun aku diam dan senyum jer. tak semua orang faham masalah kita dan tak semua perkara kita perlu kongsikan dengan semua orang. 
p/s: kalau ada kawan yang boleh berbahagi cerita, silakan cerita .. dapat ringankan beban otak anda...

Bukan saya terlalu memilih, namun kita tetap kena pilih takkan nampak orang tepi jalan terus nak ajak kawin. hahaha.. semuanya mungkin dah qada n qadar Allah belum masanya yang tepat untuk saya bertemu jodoh.

Walaupun sudah hampir jodoh namun tak panjang jua salam perkenalan kami.Terpaksa jua membuat pilihan sebaliknya. kun fayakun... perancangan Allah semestinya yang terbaik, kita sebagai Hamba Allah haruslah bersyukur . Carilah disudut-sudut terkecil, sebenarnya setiap kejadian ada hikmah disebaliknya... insyaAllah.

Cuma nasihat saya buat semua wanita/gadis di luar sana, pastikan anda jangan pernah terlayan dengan janji-janji manis lelaki. tak semua baik dan tak semua jahat. Sekadar berhati-hati itu perlu. Jangan pernah cintakan seseorang itu 100% selagi belum sah halal buatmu... mahalkan dirimu ... JANGAN MUDAH TERPEDAYA...

No comments: