Tuesday, February 2, 2010

hari pertama mengajar

salam
alhamdulilah segala urusan kertas2 dah diserahkan kepada kak aya...

maaf kak zira...mmg ila tak tau jadual...nasib kak zira jenis happy go lucky...

nak citer skit je kot nie...mata mkn mengantuk je nie...sakit kepala sgt2...

okay kelas pertama jam 9.30-10.50 dan sambung jam 11.10-11.50... hari ini ajar mengggunakan bahan2 ringkas ja utk pelajar2 kesayangan 4PM/C. Hari ini aku tunjuk ketegasan bahawa aku bukan boleh dibuli oleh pelajar... alhamdulilah...boleh pun kekdg susah nak kontrol semua pelajar... namun aku cuma mengawal kelas kerana dalam pengawalan kelas memberi impak yang positif kepada lecturer...

selepas penerangan dan menyuruh pelajar membuat kerja...bagus bebudak nie bt kerja...namun ada yg suka bt hal masing2 dan penat jugak terpaksa ke satu2 tempat utk melihat pelajar menjalankan mengikut arahan...klu palapes dah aku suruh semua sideroll biar kotor baju putih tue... nasib baik aku leh control emosi... hehhe...agak pening jugak le...sepanjang 3 waktu jgn harap le blh duduk..heheh...best of luck ila...

ada criter menarik lepas dh sakit kepala layan kerenah adik2 atau anak2 aku ...aku kena relief 1 kelas nie...3B ...kelas si farah...alhamdulilah..ok ja...cuma bila suruh bt kerja sendiri byk yg bising...bila ditegur ada yg dh berubah... namun yang tak tahan...ada pelajar makan dalam kelas aku...bab makan mmg aku pantang...seumur hidup...adoii... apa lagi dah 3 x amaran msh sama ja...jadi terpaksalah ambil tindakan... berdiri la sepanjang kelas aku tue...huhuhu...nasib dia minta maaf dan janji tidak akan makan didalam kelas lagi...bukan dlm kelas aku je tapi kelas cikgu2 lain sama... hehehe...

itu jelah tugas pertama aku sebagai guru praktikum...dlm diri dan hati skrg aku dah set mind menuntut ilmu perlu pengorbanan...aku bkn praktikal tetapi aku cikgu...dan aku akan bt segala keja utk memenuhi syarat lulus sebagai guru...sbb bg aku guru punya cara utk mendidik anak bangsa...
klu skrg byk remaja dah rosak...klu aku dapat pulihkan 50% dari kerosakan remaja...atau membimbing mereka membentuk sahsiah diri...insyaAllah tiada perkataan gagal sebelum usaha...dan ingat tiada manusia bodoh... semua nya bergantung pada usaha diri sendiri...biar pun kita dah usaha teruk mana ...namun tak diiringi doa pun takkan mujarab...kekdg dr usaha mmg lambat membuahkan hasil sebab itu kita perlu bajainya dengan penuh kesabaran ...semoga bunga yg tumbuh nanti menjadi pemimpin negara...

No comments: