Monday, February 15, 2010

kisah hari hari yang lalu

salam ...
kata org jgn dikenang apa yang telah berlaku, namun susah utk saya katakan yang saya tidak kenang apa2 yang telah berlaku... paling tidak saya masih mengingati perkara2 bahagia,sedih dan perkara yang menarik yang pernah terjadi dalam hidup saya...

berbagai perkara yang saya coret disini supaya menjadi teladan kepada diri sendiri dan juga kenangan yang saya akan ingat dan tidak lupakan...

perkara 1:
pernah sekali saya bermimpi didatangi arwah tok dan tokwan saya...arwah hanya merenung saya sambil menghulurkan tangan mereka..mungkin arwah mngajak saya bersama2 mereka...saya tahu lambat atau cepat...semua manusia akan mati begitu juga diri saya. saya takut ...sgt takut akan mimpi itu...tatkala pada masa itu juga saya rasa nyawa saya bagai ditarik oleh malaikat jibrail...Ya Allah...hanya itulah saya yang mampu sy fikir dan lafaz...terbit dibenak sya...mgkin kah sy tidak lagi melihat hari esk...takut menyelubungi dri ini... saya cuba utk bangun tapi dada saya sakit, saya terfikir dan ternampak semua ahli keluarga saya serta org2 yang saya sayang dalam hidup ini...tak mampu sy fikir lebih...cuma yang trimbas dosa-dosa yang pernah saya lakukan dulu...Ya Allah betapa takutnya saya masa itu
Rasanya sy tidak akan bgn lagi...terfikir sejenak sya sendirian dirumah sewa itu, mungkin klu sy mmg mati saat itu entahlah bila pula saya akan dikebumikan...betapa berdosanya saya jika lambat dikebumikan ...saat itu menitis air mata terfikir doasa2...kesakitan yang amat perit dibahagian2 hati... saya hanya mampu mengucap dan memanggil nama Allah... sy tahu klu dah ajal ia tidak akan lambat sesaat atau cepat sesaat... itulah sy sedih kerana belum sempat membalas jasa ibu bapa... dan belum sempat berbakti kepada seorang lelaki yang bernama suami...
pada ketika saya bangun terkejut dari mimpi...sy bersyukur kerana masih diberi peluang utk bernafas dimuka bumi ini...disaat ini sy rasa seperti mati hidup semula ja...hhuhuhu ... Alhamdulilah selepas mimpi itu, saya takut utk membuat kesalahan atau dosa...sy cuba memperbanyakkan amalan pahala...mengumpulkan segala kebaikan utk bekalan diakhirat kelak... insyaAllah...

perkara 2:
kisah antara"si tanggang moden" janganlah anda ketawa jika melihat tajuk ini...saya sendiri masih melihat akan sikap ini didepan mata...klu dulu sy sendiri ketawa akan apa yang dikatakan org ttg anak berhaka...namun kini bila saya sendiri melihatnya...sebaknya dihati saya ...sedih melihat kaum ibu iaitu kaum wanita yg tabah ...yg sanggup mempertaruhkan nyawa utk mengandung selama lebih 9bulan dan melahirkan anaknya diseksa wlpn bukan sec fizikal tetapi secara mentalnya.
itukah balasan seorang anak terhadap ibu bapa setelah mereka memiliki sebuah rumah yang gah, sebuah kereta yg mewah dan seorang isteri yg cantik..dan memiliki anak??? adakah anak ini akan menjadi soleh dan solehah atas dididkan ibu bapa yang derhaka dan membuat tahana terhadap ibu kandung sendiri. Sanggup mengabaikan keluarga sendiri...perkara yang semua org tidak mungkin terfikir utk lakukannya..tapi inilah yg terjadi dlm masyarakat kita pada hari ini... bahkan pada insan yang terdekat dgn kita... dengarlah wahai dunia...kasihanilah ibu anda...igtilah setiap jasa mereka...biarpun kekdg mereka menyakiti kita tetapi mereka juga tidak bermaksud begitu...sabarlah menghadapi kerenah org tua...syukurlah atas apa yg kita ada...penuhilah tanggungjawab kita sebagai anak selagi mereka masih bernyawa... insyaAllah...

perkara 3:
seterusnya atau perkara terakhir yang saya nak kupas pada malam ini adalah manusia yang tidak pernah rasa puas dalam kehidupannya...sikap tamak yang ada dlm diri mereka. tamak kasih sayang, tamak harta dan tamak segalanya.

tamak harta...
kisahnya simple je...walaupun dimulut kata tidak tamakkan harta tapi sbrnya tlah membolot segala harta sendirian...namun tahukah kita jika harta pusaka ...biarpun direbut dan dijual...sebenarnya klu blh biarlah ia dijadikan harta yg diwasiatkan atau diwakafkan...namun jika dibahagi secara adil dan tiada perebutan juga lebih elok...betul kata bidalan dulu2...kerana harta sebuah keluarga boleh berpecah belah..sedih kekdg teringat zaman dulu ...zaman yg penuh dgn kebahagian musnah sedikit demi sedikit kerana ketamakan harta dunia...igtlah semiskin mana kita, sesudah mana kita...hanya keluarga yg ada bersama kita...klu ahli keluarga sediri yg hancurkan kepercayaan sendri pada siapa lagi manusia akan bergantung...tapi sy percaya tidak semua org mengalami nasib yg sama cuma yg saya blh nasihatkan sabarlah menghadapi dugaan didunia ini... kekdg segala kesukaran akan mematangkan kita...dan kekadang kesusahkan memberi kita pengalaman utk menghadapi hari esk...

tamak kasih sayang...
saya tahu semua dapat agak topik apa yang akan saya bincangkan...ya betul... poligami...saya tahu tidak semua wanita suka akan topik ini...tapi klu topik ini diajukan kepada saya sekalipun...saya akan mencebik dan mungkin menyumpah dalam hati...namun semakin lama saya menghadapi pengalaman hidup ini...sya rasa sy dh jumpa jalan utk mematang kan diri...mgkin klu suatu hari nnt klu suami sy minta utk kahwin lain...mgkin sy akan izinkan asalkan dia mampu dan tidak melakukan maksiat..kerana disini mgkin kita kena belajar utk bersabar dan terima...diakhirat kelak kita tidak akan ada lagi rasa dengki dan iri dlam hati...
entahlah mungkin dihati ini kata ya atau tidak...sy tidak tahu krn itu ms depan cuma sy berharap suami sy kelak boleh berlaku jujur pada diri saya...pada saya jujur dan ikhlas adalah penting begitu juga setia dan kasih sayang....sy nak diketemukan dgn insan yg benar2 ikhlas inginkan cinta sy bkn hanya inginkan kemewahan atau apa sj...bg saya yg miskin harta dan sederhana budi ini...berharap sgt bertemu dengan seseorang yang bijak berdikari dan boleh bangun ketika jatuhnya dia... serta seorang yg kaya dgn budi...sgt berbudi dan berhemah tinggi... itu yg sy ...semoga kita semua diketemukan dgn org yg ihklas mencintai kita bukan kerana org lain...
kisah insan lain biarpun apa terjadi jgnlah kita gunakan ilmu hitam atau cara bodoh , kotor dan jijik utk menjatuhkan kehidupan org...percayalah jika kita ikhlas sygkan seseorang dan melakukan sesuatu dgn ikhlas dan sabar...tak mustahil insan itu akan menyayangi kita... tak perlulah kita guna ilmu hitam utk mendapatkan cinta...ia takkan kekal lama...kita dikehendaki berubat...berubatlah utk kebaikan...
lagi satu jika kita syg seseorg dlm hidup jujurlah dan berusahalah utk bahagiakan hidup org yg kita syg...jgnlah kita hancurkan masa depan insan lain...seperti mana sy pernah kata dulu...jika kita benar2 mencintai seseorang...kita perlu melepaskan ia mencari kebahagiaannya sendiri...jika dia tidak mencintai kita...dia pasti bahagia dgn insan yg dia cintai... biarlah mereka bahagia...dgn kebahagiaan mereka... kita pasti juga tumpang gembira...
jgn lah hancurkan masa depan org lain demi kepentingan diri kita sendiri... cinta tiada yg kekal kecuali cinta kepada Allah...

p/s: bersyukurlah jika ada masih bangun pada esk hari...dan bersyukurlah kerana diberi masa utk bertaubat.... insyaAllah dgn mengingati mati kita akan lebih dekat dengan Allah Maha Pencipta...

No comments: