Monday, August 15, 2011

keje dan cuti

salam... saya tgh membiasakan keje hanya di hari keje sahaja...kekdg malas melakukan kerja di hari cuti...tetapi apa pun juga sebagai cikgu kita adalah sepanjang masa bekerja cuma selagi dapat bercuti saya akan cuba meluangkan masa untuk bercuti...almaklum makin kita berehat semakin kita sihatkan mental daripada bebanan dan tekanan kerja yang dihadapi semasa berdepan dengan situasi pelajar...hehe

sebenarnya keje tidak akan pernah selesai selagi mana kita bernafas di muka bumi ini, kita hanyalah menumpang di satu sudut dunia dalam mencari bekalan-bekalan yang perlu di bawa semasa mati kelak...jadi sebagai umat yang taat akan perintah Allah dan agama haruslah kita berusaha utk mencapai yang terbaik dalam kehidupan...

selain itu, sya minta maaf pada kengkawan...fb saya terpaksa saya tutup sementara waktu kerana saya tidak nampak lagi dimana boleh saya menyumbangkan bakti. sebaliknya saya nampak banyak keburukan fb ketika ni... mungkin selepas di bulan yang mulia ini saya akan meng 'aktif' kan kembali fb saya... harap maaf sekiranya ada sebarang masalah...

di sini juga ...di bulan yang mulia ini juga saya mengambil kesempatan yang ada menyusun jari memohon maaf pada kedua ibu bapa saya, adik beradik saya, sanak saudara saya, sahabat handai saya dan juga kawan-kawan saya serta guru-guru seperjuangan saya...sekiranya semasa dalam proses bersahabat, bekerja mahupun bersuka ria ada sebarang salah silap, terkata, tersalah laku atau apa saja tindakan saya yang pada kalian adalah salah... salah mohon dimaafkan maklumlah saya manusia biasa yang tidak pernah lagi dari melakukan sebarang kesalahan dalam hidup ini... saya juga seorang yang agak kasar dan terlalu berfikiran mudah tidak tahu kekadang apa salah diri jika tidak diterangkan, ditegur atau diberitahu...sekiranya ada salah saya...beritahulah agar kita sama2 dapat beringat dalam memperbaiki kesalahan diri...di dunia itulah tujuan kita kita memperbaiki diri agar menjadi manusia yang lebih baik dan berpedoman serta taat pada perintah Allah...janganlah kita bermasam muka ataupun saling bertelagah itu hanyalah sifat yang dibenci Allah... maaf jika ada yang tersinggung tetapi inilah yang terjadi saya kekadang tidak sedar semasa saya melakukan kesalahan...bimbinglah saya...tegurlah saya agar saya tidak lupa hari esok bakal tiba... saya cuma mengambil iktibar dari kawan saya katanya "jangan tunggu raya utk minta maaf"...alhamdulilah segala kata maaf telah saya katakan terpulang kepada masa utk diri diberi peluang dimaafkan...

manusia mana tidak melakukan kesilapan...

mohon diampunkan sahabat semua...almaklumlah saya tidak dapat berbuka puasa...walaupun saya pernah berjanji dahulu...bukan saya nak mungkir janji tapi apapun keluarga tetap didahulukan semasa kita membuat sebarang keputusan...

insyaAllah janganlah simpan dendam dihati...luahkan, marahlah dan tegurlah saya sekiranya saya bersalah...insyaAllah kita pasti ketemu jua jika di izinkan Allah SWT.

p/s: saya teringat satu kata ustazah, jgn pernah berdendam wlpn kita disakiti jgn pernah mengungkit wlpn kita pernah menolong...itu semua bekalan hari esok...jika kita berbuat demikian nescaya tiada apa yang kita miliki...

hari ini perlu berusaha agar lebih baik dari kelmarin... insyaAllah...dekatkan hati dengan Allah SWT...

No comments: