Monday, March 8, 2010

Cerita Ini Hari

salam...hari ini aku kurang mood nak mengajar... entahlh sehingga bila...peljar mcm kurang bersemangat...jadi cikgu bertambah bosan...aku tahu aku salah klu bt camtue...lagipun menjadi guru kita kena ceriakan keadaan untk menarik perhatian pelajar...

hari rabu ni aku akan di observe apa pun dn bagaimana pun jgn ditanya proses itu, aku dh cuba utk terima keadaan lagipun ini semua masalah dalam proses pembelajaran... insyaAllah... aku redha dan yakin segala yang berlaku ada hikmahnya

mengenai proses pembelajaran insyaAllah aku cuba utk mendisiplin kan pelajar lagi...wlapun susah kerana aku bru mengasah bakat sebagai guru ...

risau utk kelas hari rabu nie, alhamdulilah pihak pentadbiran sek telah diberitahu...syukur segalanya mudah...insyaAllah semoga tiada masalah yang mendatang... maksud ila dari segi kerjasama pelajar yang akan menghadiri kekelas tambahan utk diobserve..harap2 pelajar yang nakal2 ini mampu memberi kerjasama...

ila tak pernah judge mereka...mmg mereka nakal tapi dari segi hormat pada guru kebanyakkan 95%pelajarnya menghormati guru... mereka nakal atau tidak...ila tetap kasih dan sayang mereka kerana mereka merupakan pelajar pertama yg ila dapat...always them...

kekdg keadaan menyebabkan suasana terusik dek perangai pelajar..sebab itu jgn kita sayang pelajar...kena igt hubungan apapun kita bina jgn berharap pelajar akan sentiasa mengikut cakap kita...mereka akan ikut mood mereka...mcm kita tahu setiap org ada perangai dia tersendiri...jadi jgn terlalu taksub pada pelajar...huhuhu...

walaupun aku kekdg tension dgn perkataan yg diluahkan oleh mereka, namun aku kuatkan hati agar aku dapat memaafkan mereka...dan niat dihati dapat membentuk dan mendidik mereka menjadi insan cemerlang dan sentiasa mempunyai disiplin diri yang baik... diharap segalanya berjalan dengan lancar...

pasal pelajar tiada apa nak dikatakan...sebenarnya jauh dilubuk hatiku...aku syg mereka...mereka dah macam adik-adikku dan aku suka berkongsi ilmu dan mengajar...namun jika tiada nilai hormat org pada aku ... memang dari senyum boleh bertukar masam...

seterusnya bab kasih sayang...mmg aku tak mencari... tapi kehadirannya dalam hidup aku tanpa dirancang...aku tertanya pada diri...siapakah aku pada dirinya... andai masa sekarang mmg kami sama2 sibuk...namun aku tahu dia yg plg sibuk..biarlah masa saja yg menentukan kemana arah tuju hubungan ini...sebagai kawan selamanya ataupun mungkin berubah... biarlah masih terlalu awal utk membuat kesimpulan... yg aku tahu hadirnya rindu buat dirinya... namun biarlah dia yg mulakan dulu...(bukan apa biarlah ada hint sikit2 lu...)

aku mcm aku...selagi ada masa terluang aku gunakan untuk mencari ilmu lagi...tahu aku bukannya kaki berjalan...namun aku suka membaca dan berangan ...itulah apa yg aku mampu lakukan...haha

cuti aku utk minggu akan datang ini...mungkin terisi dengan sesuatu yg berfaedah...insyaAllah... mengikuti kem dan menawarkan diri utk tinggal bersama pelajar mungkin adalah salah satu cara yg terbaik boleh aku lakukan daripada aku berjalan balik malam2 ke rumah...baik aku tidur dan balik pada hari ahad...hehehe... entahlah...aku mmg suka macam nie... aktiviti perkhemahan...

salam...biarpun aku tahu dihati ini byk betul aku memikirkan mslh namun aku tetap mengukirkan senyuman...wlpn tak semua tahu...namun aku ikhlas mengajar dan mencari ilmu...insyaAllah...

No comments: