Wednesday, March 27, 2013

pengaruh media

Assalamualaikum...

Seketika jariku mula mengorak langkahnya...menghayun lembut menekan punat button di key board... terfikir aku sejenak mengenai media massa. Paling tepat kalau aku fokuskan terus kepada cerita-cerita yang disiarkan terus di siaran TV. Pernahkah kita terfikir akan kemusnahan yang boleh diakibatkan kepada golongan yang masih berfikiran suci seperti anak-anak remaja. Mungkin disebabkan aku menonton salah sebuah rancangan komedi yang menyiarkan sesuatu yang mencuit hati lalu terimbas kembali apa yang pernah aku saksikan di kelas semasa mengajar... ya memang, pemikiran anak-anak ini telah terikut-ikut lawak jenaka yang mereka saksikan.

TAPI PERSOALANNYA...

adakah wajar kita membiarkan para remaja ini terikut-ikut budaya komedi ini yan memang sah-sah salah dari segi adab...sehingga mereka tidak tahu menggunakan sesuatu perkara kena pada tempatnya... untuk lebih semua memahami saya akan jelaskan beberapa situasi yang terjadi agar kita dapat fikirkan bersama jalan penyelesaiannya...

SITUASI 1:

Cikgu: Siapkan semua yang telah cikgu berikan, banyak latihan dibuat. kamu akan semakin paham
Pelajar: Ada aku kisah (dengan gaya dua tangan diatas bahu)
Cikgu: blurrr@@@$$%^&&*

SITUASI 2:

Cikgu: Pastikan kamu cuba menjawab soalan peperiksaan. jawab jangan hantar kertas kosong...
Pelajar: ooo.... kosong...kosong....kooooosooongggg.... (dengan rentak lagu najwa latif)

setakat dua situasi ini sahaja yang saya kongsi dulu...kalau banyak-banyak saya pulak tak tahan nak ketawa... itulah sifat atau memang dah lumrah generasi muda mudah menerima... namun kalau salah penerimaan akan memberi kesan yang tidak baik kepada para pelajar ini...siapakah yang akan bertanggungjawab? akan berbalik pada pelajar kembali...kalau semua orang pandai memainkan peranan sendiri...pastinya masalah ini dapat diatasi sedikit demi sedikit... emmm... malas nak mengeluh kekadang situasi pelajar yang tidak tahu akan kesalahan sendiri menyulitkan saya untuk bersabar... namun ada situasi memang mengundang tawa di dalam kelas... kitalah yang harus sama-sama mendidik generasi muda ini kerana mereka bakal pemimpin masa hadapan...

secara kasarnya saya lihat...rata-rata pelajar memang tidak tahu akan kesalahan diri mereka sendiri...lebih tepat mereka lebih suka membuang masa dan bergembira... kekadang bila ditanya akan tujuan ke sekolah...hanya mereka ingin bermain dan jumpa kawan...sebab bosan di rumah... bila disuruh belajar pelajar2 ini sering mengatakan penat bosan dan ada seorang pelajar saya pernah menyatakan.... belajar lama-lama pun bukan boleh pandai... namun saya tidak mahu putus asa...dan tidak akan putus asa... namun kami golongan pendidik memerlukan bantuan dari semua sudut... kementerian...ibu bapa... pihak media... dan semua yang mampu memberi kesan langsung atau tidak kepada jiwa dan dorongan semangat kepada golongan pelajar... semoga kita dapat melahirkan pelajar yang bukan sahaja berkuantiti A tapi A yang berkualiti...

p/s: hanya sekadar berkongsi pandangan jika ada pihak tersinggung harap dimaafkan...yang baik jadikan teladan yang buruk jadikan sempadan...

No comments: