Saturday, March 30, 2013

Ya Allah permudahkan urusanku

Assalamualaikum...pagi-pagi nie terasa pula ingin menulis...hehe hari nitidoq lambat lepas gian masa bljr dulu kot... haha...tau tak bila tetiba gas dah habis tak le rasa tekanan atau stress... semalam punya citer tapi tak basi lagi kot... kami dah macam kembali di zaman belajar...membeli nasi bungkus dan makan setengah simpan setengah lagi utk malam pulak...haha ... sweet sangat...

Ya Allah...rindunya saya dengan semua teman2 semasa belajar di upc dulu...

emmm... ada satu lagi cerita...semua orang suka tanya bila nak kawin, bila nak beli rumah, beli aset macam tanah...atau bila agaknya nak beli kereta kan...boleh jalan-jalan dan tidaklah hanya naik motosikal sahaja...

Ya Allah terima kasih kerana ada banyak kawan yang prihatin pada diriku ini... namun aku bukan tak nak beli tapi perkara itu tiada dalam perancangan hidup lagi...cuba lihat salah satu situasi antara saya dengan bapa kesayangan saya...

situasi 1:
bapa: bila nak ambik lesen kereta nie...
saya: emmm... malas laa...seronok lagi di hantar dan di ambil
bapa: sekurang-kurangnya senang nak bergerak ke mana-mana
saya: tapi... (dialog dalam hati sahaja "emmm...bukannya ditanya lesen bila dah mati kan...")
@@@^&((^^*(

situasi 2:
kawan : kita kenalah kumpul aset dari sekarang
saya: emmm bukan tak nak... biarlah buat apa yg perlu dulu
kawan : kan kita ada byk duit lebih...bolehla nak beli aset
saya: tak semua orang berkemampuan ... masing-masing ada keperluan dan kepentingan kegunaan duit... mana sama setiap orang bukan dilahirkan dalam keluarga mewah.. (dengan nada sedikit cuak)
kawan : tapi kan tengok hang masih mampu
saya: jangan tengok orang dari segi luaran...takkan orang yg ada masalah perlu tunjuk muka seposen...kalau dah mampu belilah...setiap orang ada perkara terpenting dan bagi saya yang paling penting adalah keluarga saya gembira...
kawan: !#$&*()


kawan-kawan...jangan kita bersikap mudah...jangan perlekeh atau sekadar cakap tanpa berfikir hati dan perasaan kawan-kawan kita tahu... semua orang ada masalah dan ada kalanya lebih baik simpan dan cuba atasinya dan tidak menyusahkan orang lain selagi mampu...bukannya perkara penting dalam hidup adalah aset..ingat kawan dah mati nanti semua harta benda kita tinggalkan cuma kita bawa 3 perkara..doa anak yang soleh, ilmu yang dimanfaatkan serta sedekah kita...

ya Allah permudahkan aku dalam satu dan dua urusan yang tengah aku rancangkan demi kebahagiaan hidup kedua-dua orang tua...skrang bukan sekadar mencari bekalan akhirat saya juga tengah merencanakan sesuatu yang bermanfaat dan sesuatu yang boleh ditinggalkan dan akan menjana ekonomi buat keluarga saya,,,jika sekiranya saya dijemput lebih dahulu....

saya merinduiMU ya Allah... aku sentiasa bermimpi rumahMU...izinkan dan permudahkanlah urusan ku untuk aku sampai dan berada di sisiMU...

YA ALLAH...YA ALLAH... YA ALLAH....



No comments: